torsdag 1 mars 2012

Basilikakyckling med rostad Butternut


 I love my blender. Ett tryck, Klart
Jag håller just nu på med att fylla frysen med olika rätter till Lily. Här är det en smarrig kyckling med vår egen Butternut squash. Jätte gott.! En av Hannes favoriter.

Kycklingfilè
Morot
Lök/Purjulök
Vitlök
Broccoli
Paprika
Basilika
Smör (osaltat)
Butternut squash


Dela kycklingen och grönsakerna i lika stora bitar och koka allt i vatten. (Är det fryst broccoli lägger du i den lite senare) Koka inte i för mycket vatten.
Mixa tillsammans med smör och basilika till lämplig konsistens.
Skiva butternuten i skivor och rosta i ugn på 200gr i 15min tills dom blir mjuka. Mixa tillsammans med kycklingen eller mixa för sig med lite smör och timjan eller en skvätt apelsin.

Smaskens!

Frys in i lagom stora burkar.

Tips! Har du muffinsformar i silikon kan du frysa in i dessa och sedan lägga  maten i platspåsar för att sedan ta fram vid behov.

En bra grund att utgå ifrån:
Bas(ris/potatis/pasta)+ grönsak/er+ kött/fågel/fisk+ fett+ kryddor. Mixa

Jag försöker att göra så mycket egen mat jag kan. Detta för att jag tror att man lär barnen gilla mer smaker och olika texturer på maten. Vilket jag tror väcker nyfikenhet för nya typer av mat och smaker när dom blir lite äldre.  Vilket jag sedan tror leder till mindre bråk kring middagsbordet.
Det är dessutom nyttigare, billigare och busenkelt att göra. Sen har man ju även koll på vad det är man stoppar i munnen på dom.
Jag försöker visa att det är enkelt och gott att laga mat hemma och tillsammans.

Roligt är det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar