onsdag 19 september 2012

The baby is sleeping

Humöret är det inget fel på.
Hela förra veckan var jag och mamma i Stenungsund med Lily. Vi har varit där och gett Lily akupunkturbehandlingar för hennes mage och även lite för luftrörsbesvären.
Vi blev tipsade och tänkte varför inte.
Sämre kan det ju inte bli och helt ofarligt är det ju också.
Jag ringde och berättade om problemen med magen och att hon aldrig har sovit ordentligt. Att hon sover oroligt och att hon ofta vaknar och skriker.
Värre blir det när hon är förkyld, vilket hon varit en del.
Detta har hängt med sedan hon var runt en månad. Vi har testat mjölkfri/glutenfri kost, vilket inte gjort någon skillnad.
Hon tyckte vi skulle testa och att det nog var så att tarmen hade hamnat i obalans i och med alla förkylningar hit och dit. Hon trodde även att det kunde vara så att hon haft en kolik som legat och spökat bakom alla förkylningar.

Vi började i måndags och det gick verkligen super. Jag var lite ängslig över att hon skulle sitta med nålar i sig. Men det var inget, helt oberörd och hon grät inte en gång. Tror inte ens hon använde nappen någon av gångerna.
Nu sista gången satt hon helt avslappnad i mitt knä och bara myste.
Jag har gjort akupunkturbehandlingar själv och tycker väl inte att det gör ont eller så men det kändes lite konstigt tungt/illande sådär.
Det var i allafall skönt att hon tyckte det var helt okej.
Det har gjorts en studie på spädbarn med magbesvär/kolik och hela 98 % har blivit bättre eller helt fria från besvär efter akupunkturbehandling.
En pyttenål mellan pekfingret och tummen är allt som behövs.
Nålen stimulerar nervsystemet som sätter igång kroppens egna läkande och som sedan stärker kroppens immunförsvar.
Jag tycker det är hel skumt hur det kan fungera. Men det gör det verkligen.
En stor kram en enorm eloge till Marianne på Aq.ur
För att hon kämpat och fått socialstyrelsen att tillämpa detta som en behandlingsmetod för barn med kolik.

Vi började märka skillnad dag 3. Hon kändes lugnare och fick lättare att slappna av. Jag la ut henne i vagnen och hon somnade av sig själv. Detta har aldrig hänt tidigare utan vi har fått gått långa rundor innan hon till sist har somnat.
Magen blev betydligt bättre redan efter några dagar och är nu helt bra. Och det märks verkligen i hennes sätt att vara. Hon äter bättre och är lugnare och inte lika missnöjd som tidigare.
Hon känns mycket mer avslappnad och sover bättre. Hon är inte alls lika lättväckt och sover djupare. Inatt vaknade hon bara till av att hon tappat nappen. Helt fantastiskt.
Inget mer vaggande/kånkande/bytande var och varannan timma.
Bara tanken av ännu ett år av sömnlösa nätter gör mig matt. Huvudet känns just nu som jag släpar det i ett snöre efter mig vart jag än går och bristen av sömn skriker bakom ögonlocken.
Detta ger ett ljus i tunneln och det är helt underbart att det verkar fungera. Det är nu vinden vänder.

Det här kommer bli bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar