fredag 8 juli 2011

Sylta sylta och safta


Gjorde min första sylt idag. Jordgubbssylt. Vi får väl se om den blev någon hit.
Fick nämligen en liten hint ifrån sambon att man inte kunde ha bara lingonsylt hemma. Det är tydligen bara till köttbullar och sås man äter lingon. Till allt annat skall de vara hallon eller jordgubbssylt.
Eftersom jag och Hannes var och tömde jordgubbslandet i söndags igen, hade jag bären hemma.
Det var faktiskt hur enkelt som helst.

Denna gången plockade vi för nästan tusen kronor jag och mamma, det var en del gubbar vi kom hem med. Vi åt så vi storknade hela dagen jag och Hannes. Var väl inte riktigt meningen att de skulle bli så mycket. Men dom var ju så fina och det blev väldigt mycket på väldigt kort tid. Så de var precis att vi löste ut oss med dom kontanterna vi hade med oss.
Så nu är frysen full och sylten kommer nog räcka till nästa midsommar. Saft slåss även den om platsen i frysen. Har gjort en stats rabarbersaft med ingefära och en sats flädersaft.

Inte annat att man kan tro att jag gått och blivit lite huslig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar