fredag 24 oktober 2014

Play do

 Här börjar vi lite smått friskna till. 
Lily iallafall, Harry är fortfarande krasslig.
Jag hoppas verkligen verkligen att det ger med sig snart. Jag är urless på att vara hemma och sjuka barn är inte bra för någons humör.

Föra att inte dö av tristess slängde jag och Lily ihop lite Play Do deg.
Denna gång blev det en lila. Det degades hela förmiddagen. En kort pause för lunch, för att sedan fortsätta när Hannes kom hem.


Det skulle bakas kakor och bullar


Vännerna varsjälvklart bjudna.


 Det skall delas lika och vara rättvist.

Här kommer recept för er som vill dega och klena

PLAY-DO 
4 dl vetemjöl
3 dl salt
2 msk alun
3 msk matolja
5 dl kokande vatten
karamellfärg
 Blanda de torra ingredienserna. Var försiktig med alunet. Det irriterar huden i "torr" form så blanda till degen själv.
När vattnet kokar, häll i karamellfärgen. 
Häll oljan och det kokande vattnet över torrvarorna. Blanda tills degen blivit smidig, gärna i hushållsassistent. Låt degen svalna.
När barnen lekt färdigt är det bara att stoppa leran i plastpåse eller burk med lock och spara i kylen.  


Under mina strumpor finner jag nertrampad play-do blandat med dagens lunch. Ris.
Förvånansvärt bra halkskydd må jag säga. Som sockiplast.

En härlig fredag på er alla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar