onsdag 7 januari 2015

Skrädmjölsgröt

Efter att sållat internet på olika recept på gröt till Harry har jag kokat ihop detta.
Skrädmjöl för att det är milt för magen och aprikoser för att få järninnehållet att mätta en bebis järntörst. Olja för smarta fetter och nyponpulver för att det är nyttobomb.


Skrädmjölsgröt

1 1/4 dl vatten
1/2 dl skrädmjöl
1-2 msk aprikospuré
1msk kallpressad rapsolja
1 tsk nyponpulver

Blanda mjöl och vatten. 
Låt koka upp, sänk sedan värmen och låt sjuda under omrörning tills det tjocknar. 
Det doftar jättegott och tar bara någon minut.
Blanda olja och nyponpulver i tallriken som gröten skall serveras i. Blanda sedan ner gröten.
 Toppa slutligen med aprikospurén.
Aprikospuren gör jag genom att koka aprikoser i vatten, som jag sedan kör i mixern.
Jag brukar ha en liten färdig burk i kylskåpet och i frysen som iskuber.


Klart att servera! 

Fint porslin till den lilla ifrån HM home och superduper underlägget ifrån Kg design.
Nom Nom tycker Harry och äter den med god aptit.
Jag tycker också att den är god. Nötig av skrädmjölet och aprikoserna gör den söt och fruktig.

2 kommentarer:

  1. Jag kör i 2 msk malet palttunnbröd också, blir skum färg men bebisen gillar gröten ändå! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall jag också testa, det står på min inköpslista. Kan tänka mig att det ger lite skum färg. Tur att bebisar inte är hängivna fan av äta med ögat principen =)

      Radera