tisdag 13 januari 2015

Nyttobollar

När veckan inte blir som man tänkt sig. 
Vi fick ställa in planerade träffar med våra lekkompisar eftersom förkylningarna och febern härjar här hemma. För att inte riva väggarna här hemma har vi bakat. En hel del.

Detta recept på nyttobollar hittade jag i en tidning på BVC, men det var ett bra tag sedan.
Jag tror att jag lästa att det kom ifrån systrarna von Sydows kokbok, om jag inte minns fel.

Nyttiga, söta och perfekta till mellanmålet.



Nyttobollar med Kokos

ca 15-20 stycken

2 dl hackade dadlar utan kärnor
1 dl hackade cashewnötter
1 dl hackade valnötter
3 msk kakao  (en bra variant, blir godare då)
2-3 msk vatten
1/2 dl chiafrön
1/2 banan
1 nypa salt
ev. snabbkaffepulver eller 1 tsk honung
1 dl kokosflingor

Blanda alla ingredienser utom kokosflingorna i en matberedare. 
(Kör du i en mixer behöver det grovhacka. Använder du matberedare kan du blanda i allt som det är.)
För en mer vuxensmak blanda i snabbkaffepulver med vattnet eller tillsätt lite extra honung för sötma. Det ska bli en seg och tjock smet.
Rulla små bollar som du sedan vänder runt i kokos. 
Jag brukar göra dubbelsats, det är vad som får plats i matberedaren. Förvara i kylen eller i frysen.
Bollarna är godast kalla.


Jag tycker dessa är jättegoda.
Fruktiga och chokladiga. Chokad kan man aldrig få för mycket utav. 
Nu ska jag gå och norpa en ur kylskåpet innan jag landar i soffan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar