lördag 27 april 2013

Citron i mitt minne



 Ett litet citrontäd har fått flytta in i växthuset, inte för att jag egentligen hade tänkte att jag skulle ha ett. Utan det stod bara där så levande och exotiskt, och eftersom jag suktar efter värme och
 medelhav kunde jag inte låta bli. 
Det doftar ljuvligt och låter man ett blad gnida mellan händerna. Då kan man sig förnimma
 en ljummen vind smeka längs en solbränd kind. 
Doften svag i en skymning stående vid en citronlund. Knottrig hy som hettar i en famn medan vi ser solen går ner över havet. En dammig barnvagn vaggar Hannes sömnig. Ensamma längs en torr landsväg på norra Thassos. 

I sommar bär det av till Grekland igen och jag längtar nästan ihjäl mig. 
Denna gången till Kreta och Kissamos.
Underbart och spännande, är vad det kommer bli.


Men till dess så ska mitt lilla träd få sig en lite snyggare kruka och lite ny jord, då tror jag den kommer trivas riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar