tisdag 4 februari 2014

Grape Spya och Packnig

Åh.. vad skönt att sjunka ner i soffan. Denna dagen har verkligen gått i ett. 

Full rulle på jobbet för att sedan byta av Walle som jobbar kväll.
Lily är febrig och hostig.
Det är kväll nr två hon hostar och kaskadspyr upp slem. 
Igår var både jag och snutten i skottlinjen och det blev dusch och tvättmaskin mitt i natten. Idag lyckades vi parera och snutten den klarade sig den med.

Det är  jobbigt när hon är så här förkyld och tät. Man springer skyttetrafik på nätterna. Var sig det behövs eller inte. Det gör ont i hjärtat och oron stör den lilla nattsömn man väl får.

Det är nästan skönt när hon väl spyr. För då vet man att det är lugnt ett tag efter.
Men det är otäckt innan.



Nu sover gullet och jag har satt mig i soffan och tror nästan inte att jag tar mig upp.
Lite citron och ingefärsvatten tillsammans med en grape, innan jag kör sista rycket. 

Imorgon drar jag till Berlin.

6 kommentarer:

  1. Hej!! Av en slump när jag googlade på teepee tält så hamnade jag här i din blogg och såg att du gjort ett eget som jag också funderat på och letat som en galning hur man gör ;) Läste att du gjort tältet i nåt vaxduk-tyg. Jag är lite nyfiken på hur du sydde (lite steg för steg hehe), var du köpte tyget och pinnarna. Det är ett superfint indiantält =) Skulle bli jätteglad för svar! /Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofia! Vad roligt att du hittade min blogg och tyckte om teepeen =)
      Jag köpte tyget i en tygfabrik billigt. Tror att det används till markiser.
      Pinnarna är trädgårdspinnar i bambu inköpta på ÖB. Jag har borrat hål i toppen och sedan trätt i snöre för att få det stabilt. Jag lindande även fötterna med bandagetejp, så dom inte skulle glida på golvet.
      Det är 6st pinnar.
      Sektionerna i tyg är också 6 st 1.50 långa 80cmbredd nertill och ca 15cm upptill sömsmån inräknad.
      Jag gjorde insydda "skenor" till pinnarna som ligger på insidan. Men man kan säker bara sy fast snören som man sedan knyter fast pinnarna i. Om du vill kan jag skanna in min beskrivning och maila dig =) Skicka din mail till saranilsson.linnea@gmail.com

      Ha en skön kväll

      Mvh

      Sara

      Radera
    2. Hej Sara! Nu har jag köpt bambu pinnar och canvas tyg och ska påbörja tepeen. Jag har bara några funderingar hur du gjorde när du borrade hål i bambupinnarna, känns som att dem ska spricka om man borrar hål!? Dem är ju inte speciellt tjocka. Men de kanske funkar ändå... Sen undrar jag hur många centimeter ner på pinnarna som du borrade hål? För tyget jag köpte är som ditt, 150cm långt x 6 stycken.

      Tacksam för svar! :) Ha det fint.

      Mvh Sofia

      Radera
    3. Hej Sofia! Vi borrade ca 15cm ner på pinnen, med en vanlig borrmaskin. Borrar man bara försiktigt är det inga problem. Sedan drog jag ett snöre igenom och ställde sedan upp stommen så som jag ville ha den. Sedan mätte jag mellan pinnarna för att se hur stora mina tygsektioner skulle vara och utgick ifrån det. Jag har letat efter min beskrivning som jag kladdade ner allt på när jag gjorde den. Men det verkar som jag har lagt min ritningsmapp på ett väldigt "säkert " ställe. Är det något annat du undrar över så fråga gärna så ska jag försöka hjälpa dig.

      Ha en bra dag

      Med vänlig hälsning,

      Sara

      Radera
    4. Tack så himla mkt för all hjälp!! Nu är tältet färdigt, dagen innan Lillemans födelsedag! De blev så fint så jag skulle vilja behålla det i vardagsrummet som det står i nu... Men han får ha det på sitt rum ett tag så kan man ju flytta runt på det =) även ute i sommar!

      Tack igen och ha det så bra! Glad Påsk!

      /Sofia

      Radera
    5. Å vad roligt att du blev nöjd!! Din son kommer bli helt salig över sitt fina tält. =)
      Hoppas solen visar sig från sin bästa sida och gör din sons födelsedag till en riktigt härlig vårdag.
      Glad Påsk till dig med!

      Radera