onsdag 26 februari 2014

Surdeg in the making

Sista dagen på surdegen. 
I morgon är vi i fas med ingredienserna och det kan äntligen börja bakas.

Jag kommer bäst överens med den man gör på rågmjöl. 
Jag har försökt mig på den med vetemjöl och russin/frukt några gånger. Men den bara jävlas, möglar och håller på.


Rågsurdegsstart

Dag 1, kväll

1 1/2 dl ljummet vatten
1tsk honung
80 gr ekologiskt rågmjöl

Värm en keramikskål genom att fylla den med hett vatten.(som sedan hälls ut)
Rör ut honungen i vattnet
Blanda i mjölet och rör till alla klumpar löst sig.
Täck med plast och låt skålen stå på ett varmt ställe. Jag har min stående ovanför kylen.

Dag 2, morgon

1 dl ljummet vatten
50 gr ekologiskt rågmjöl

Bland i mjöl och vatten i degen ifrån dag 1. Blanda till alla klumpar löst sig.
Täck med plast och låt stå varmt.

Dag 2, kväll

1 dl ljummet vatten
50 gr ekologiskt rågmjöl

Upprepa samma procedur som Dag 2:s morgon.

Dag 3, morgon

1 dl ljummet vatten
50 gr ekologiskt rågmjöl

Upprepa samma procedur som tidigare.

Dag 3, kväll

Nu bör surdegen vara färdig. Den skall bubbla och dofta syrligt och friskt. Om processen inte kommit igång, låt den stå varmt ytterligare något dygn.

Förvara sedan surdegen i en burk med tätslutande lock i kylskåpet.
Mata den 1 gång i veckan med 1/2 dl varmt vatten (45 grader, typ)
och 1 msk eko rågmjöl.
Ta fram burken ur kylskåpet dagen innan du ska baka.
När du använt surdegsgrunden till din första surdeg. Glöm inte att ta undan 1 dl som du sparar och använder till nästa bak.
Gör sedan så varje gång du bakar.

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar