söndag 6 april 2014

Bokashi frälst?



Det var förra sommaren jag fick nys om det för första gången. En broschyr fick följa med hem från en lanthandel här utanför stan.
Sedan var det mamma som hade blivit tipsad om det på annat håll och köpt det.

Jag pratar om Bokashi

En helt naturlig och ekologisk produkt. 
Du fixar din egen jord av ditt matavfall. Som kompost men mycket smidigare. Helt luktfritt och helt utan kemikalier.

Jag fick ett startkit av mamma nu när jag fyllde år. Tur det eftersom jag inte fått tummen ur på ett helt år att införskaffa det. Fast det har verkat vara värsta bästa grejen.
Men nu är vi i allafall igång och nu sparas varje liten matrest i Bokachilådan. Detta skall sedan stå och gotta sig tillsammans med nyttiga mikroorganismer för att sedan blandas ut i växthusjorden och i landet. 
Man behöver sedan varken gödsla eller utföra jordförbättring.

Ett långsiktigt sätt att minimera sitt avfall och jobba för en bättre natur/jord/odling utan att egentligen göra ett skit. 
Det skall bli spännande och se om mina
tomaterna kommer digga detta.

Gå in och läs. 

Hur coolt som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar