tisdag 29 april 2014

Årets första Rabarberpaj

Idag efter maten slängde jag och Lily ihop årets första rabarberpaj.
Hannes, han fixade själva rabarberna. 

När vi flyttade till huset fanns det(jag tror det var 12 st) enorma rabarberplantor. 
Nu har vi 6st kvar och har fortfarande så det räcker till både paj och saft tills vi storknar.

Rabarber är smaskens och vi gör det mesta här hemma. 
Kräm, marmelad och givetvis paj. Walle älskar rabarberpaj.

Pajen försvann kvickt som ögat. 
Idag testade jag att fixa till det vanliga receptet vi brukar göra till en helt mjölkfri variant.
Den blev kanon och Lily gav den fem tummar upp och att döma av den lilla sniken som blev över. Gick den hem även hos resten av familjen.

Knäckig Rabarberpaj
Med mjölk eller inte det väljer man själv. 

2 dl Havregryn 
2 dl socker
3/4 dl mjöl
1/2 tsk bakpulver
1 krm  Vaniljpulver 

125 gr smör/ mjölkfritt margarin
1/2 dl vispgrädde/ soyavisp
1/2 dl ekologisk sirap (det är enorm skillnad i smak)


Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält sedan smöret i en kastrull tillsammans med grädden och sirapen.
Blanda sedan ihop allt.
lägg rabarberni en smord form och bred på röran.
Grädda ca 40 min i 150gr.
Jag brukar höga ugnen till 200gr grill i precis i slutet för att få en lite knäckigare yta.

Om man orkar vänta, låt den svalna. 
Annars hugg in på den direkt, men ös då på med vaniljsås för att slippa bränna sig allt för mycket.

Nu kankse jag har lagt upp detta recept förut men det är väl värt att upprepa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar