torsdag 17 september 2015

Äppel päppel

   
Det tog bara su år. Vi har pratat om det sedan vi flyttade hit för sju år sedan. Men så springer dagarna och semestern och vips så är träden tomma och äpplena slut.
Det är mycket som skall hinnas med i slutet av sommaren, det har antingen glömts bort eller helt enkelt prioriterats bort tidigare år.
Jag pratar alltså om att skicka iväg våra äpplen till mustning. 


Men så i år fick vi äntligen iväg vår lilla skörd. 
Lite beror nog på att allt ligger lite senare i år. Allt har behövt någon eller ett par extra veckor att mogna till på. Det gäller både våra äpplen och det vi har i landet.
Detta gjorde att vi kom ikapp och hann med det hela i år.


Här är det Bollerhusäpplen vi plockar. Dessa är min favorit.


Hela familjen var med och plockade. 
Lily plockade de på marken som jag eller Walle ruskade ner. 
Trots noga övervakning ifrån Lilys sida om var alla äpplen skulle falla lyckades 
ett litet äpple dunsa ner i hennes huvud. 
Det gick bra och det var bortglömt när Hannes ropade om att 
Smilla hade fångat en mus.


                                               
Klart att lillebror var med och hjälpte till.
Jag lade i  och Harry slängde ur, och trots att jag oavbrutet stoppade ett fint
äpple handen på honom envisas han med att hela tiden stoppa ett ruttet i munnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar