onsdag 18 september 2013

Gomglädje

 Barnen sover på övervåningen och jag har soffan alldeles för mig själv.

Nu blir det till att smaka på tomaterna som jag torkat och som stått och gottat sig i kryddad olja.
 Detta med lite feta, lantbröd och ett glas Punto ninó

Jag säger bara att detta måste ni bara testa. Så jäkla simpelt
och helt sinnesjukt goda.


Jag använde mig av körsbärstomater eftersom dom inte behövde ett år i ugnen för att bli färdiga. 
Jag delade tomaterna och fyllde två plåtar. Ställde in dom i ugnen på 80 grader och för att få ut fukten la jag en grytvante i luckan.
 Det är ett plus om du har en varmluftsugn. 
Det tar ca 4 timmar, beroende på ur torra man vill att dom skall vara.
Men låt dom inte bli för torra. Lite sega skall dom allt vara. Vill man kan man torka dom snustorra och förvara i burk. Att ha i pajer m.m

När dom svalnat blandar du tomater och valfria kryddor. 
Jag har i vitlök chili basilika rosmarin och salt. 
Fyll sedan en ren glasburk och täck sedan det hela med en god olivolja.

Låt stå i några dagar och tomaterna håller i någon månad i kyl.

Öppna och ät direkt ur burken.
Himmelskt gott


God natt 





1 kommentar: